La inclusió de la perspectiva històrica en l'ensenyament i aprenentatge de la química i, en particular, de la taula periòdica, és una proposta defensada en nombroses publicacions. Tot sovint es defensa el cos de coneixement (continguts) sense tenir en compte que les ciències tenen una història i
Dissenya la teva pròpia taula periòdica
En aquest article es presenta una activitat dirigida a alumnes del segon cicle d’ESO i Batxillerat que pretén facilitar i motivar l’alumnat en l’estudi de la taula periòdica i, en particular, en l'aprenentatge dels símbols i els noms dels diferents elements de la taula periòdica i la seva
Buscant la periodicitat en les propietats dels elements
Classificar i ordenar són dues accions que fem habitualment. Classifiquem els nostres arxius en música, vídeos, fotos..., i els posem en carpetes diferents. De la mateixa manera els científics i científiques han buscat la manera de classificar els elements coneguts en cada època. Han indagat sobre
Juguem amb la taula periòdica
A vegades, pot interessar que els estudiants memoritzin la disposició dels elements a la taula periòdica. Tal i com havíem proposat en entrades anteriors, una manera de fer-ho és demanant als estudiants que dissenyin jocs per facilitar aquesta tasca i, de passada, promoure que explicitin què en
Més fred que el gel. Demostracions amb nitrogen líquid
Es duran a terme diverses demostracions de les propietats del nitrogen líquid com, per exemple, coure sense escalfar. També farem ous ferrats refredant o explorarem l’efecte de les baixes temperatures sobre els materials. Veurem tornar-se fràgils la goma i els plàstics o comprimir-se els gasos fins
La Química és energia: Podem treure energia d’una llimona o d’un tomàquet?
Les piles convencionals (AAA, de botó o de petaca) utilitzen com a font d’energia diverses reaccions químiques, és a dir, fan servir energia química. Aquesta energia química es pot obtenir mitjançant estris de la nostra vida quotidiana, per exemple amb un tomàquet i una moneda, o amb sistemes més
En què es pot convertir el CO2?
Entra en el laboratori per posar en marxa el reactor de plasma fred d’Argó i comprova com es converteix el CO2. Clica aquí per més informació
Concurs de videos “Aquí hi ha Química” – 5a edició
Per participar en el concurs de videos “Aquí hi ha Química” només has d’enviar un vídeo amb un exemple sobre com ha millorat la química la nostra qualitat de vida. Pots enviar-los des del 4 de març fins al 30 d’abril del 2019. Clica aquí per trobar informació sobre els passos a seguir.
En què es pot convertir el CO2?
Entra en el laboratori per posar en marxa el reactor de plasma fred d’Argó i comprova com es converteix el CO2. Clica aquí per més informació