Recreant la taula periòdica

RECURS
Realitzat per: Vicente Talanquer
  • Activitat
  • Batxillerat

La inclusió de la perspectiva històrica en l’ensenyament i aprenentatge de la química i, en particular, de la taula periòdica, és una proposta defensada en nombroses publicacions. Tot sovint es defensa el cos de coneixement (continguts) sense tenir en compte que les ciències tenen una història i tenen també un futur. Tal i com diu l’investigadora  Mercè Izquierdo en el seu article, contemplar la dimensió històrica de la ciència, és a dir, com s’ha generat aquest coneixement al llarg dels anys, permet que l’alumnat desenvolupi una visió més crítica i realista sobre com s’ha construït la ciència i consideri el seu propi rol en la construcció de la ciència del futur. En aquest pas per la història, a més, es poden posar de manifest dificultats conceptuals i maneres de superar-les que poden ser similars a les que el propi estudiant pugui experimentar.

L’activitat Una taula periòdica per a un univers paral·lel (en anglès) permet introduir aquesta perspectiva històrica des d’un context futurista. En aquesta activitat, l’investigador Vicente Talanquer proposa als estudiants construir una taula periòdica d’uns elements nous descoberts en base a les seves propietats físiques i químiques i algunes tendències identificades.  L’alumnat recrea el treball de Mendeléiev en el seu objectiu d’identificar tendències i patrons i trobar un ordre que permeti “endreçar” els elements trobats. Així, l’alumnat discuteix i consensua els criteris per a l’ordenació dels elements trobats, podent arribar a diferents classificacions que expliquen les tendències trobades. En el procés d’establiment de consens, es posa de manifest la importància de la comunitat científica i la societat (la resta d’alumnat) a l’hora de definir i establir una representació considerada final (no necessàriament sempre millor que les altres proposades).

Bibliografia:

Izquierdo-Aymerich, M. (1994). ¿Cómo contribuye la historia de las ciencias en las actitudes del alumnado hacia el aprendizaje de las ciencias? Aula de Innovación Educativa, (27), 3–6. Retrieved from https://ddd.uab.cat/pub/artpub/1994/183079/aulinnedu_a1994n27p37.pdf

Talanquer, V. (2005). Recreating a Periodic Table: A Tool for Developing Pedagogical Content Knowledge. The Chemical Educator, 10 (05), 95–99. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/e97c/b70ccafa2e6fb72d70f72d0fccd4ef218959.pdf

 

La imatge destacada ha estat realitzada per Pixabay.com

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir informació estadística. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús.
Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra Política de cookies

D'ACORD
Aviso de cookies