Com t’imagines un àtom?

Facilitant la construcció de les idees sobre l'àtom en l'alumnat

RECURS
  • Simulació
  • Secundària

L’àtom és un concepte central en l’ensenyament i aprenentatge de la química al llarg de totes les etapes educatives. Existeixen nombroses recerques que posen de manifest quines són algunes de les dificultats conceptuals que l’alumnat experimenta en la construcció de les idees complexes de la teoria atòmica. Per exemple, que la matèria és contínua sense espais entre les partícules,  que les propietats atòmiques s’assemblen a les propietats macroscòpiques de la substància, o bé, que tots els àtoms tenen la mateixa massa. Algunes d’aquestes idees alternatives es poden promoure a l’aula involuntàriament. Per exemple, en l’estudi de Harrisson & Treagust (1996) es descriu la dificultat d’alguns estudiants per entendre la distribució dels electrons en forma de núvol al voltant del nucli. Cal tenir en compte que l’alumnat ja té les seves pròpies idees sobre què és un núvol, i aquestes poden xocar amb l’analogia que s’està utilitzant. Fent explícita aquesta comparació es pot ajudar l’alumnat a evitar possibles dificultats conceptuals.

Per aquest motiu, alguns autors, com Garcia Viloca i altres (2014) aposten perquè el model atòmic escolar no es mostri fins al final de la secundària, després de que l’alumnat hagi pogut observar una gran diversitat de canvis que es poden donar a la natura (i, per tant, diferenciar entre un canvi químic i un canvi físic), haver centrat la mirada els canvis químics i la informació sobre la diversitat de la matèria que ens proporciona, promoure la mesura exacta de com varien algunes magnituds físiques en un canvi químic per, finalment, introduir i utilitzar la teoria atòmica en la seva màxima complexitat per explicar aquestes transformacions.D’aquesta manera, es promou el vincle entre el canvi químic com a fenomen macroscòpic (que va donar origen a la taula periòdica) i el canvi químic entès com a reorganització d’electrons per aconseguir la configuració electrònica més estable (Garcia Viloca i altres, 2014). A l’article sencer, es poden trobar algunes idees dels autors per promoure una millor construcció d’aquestes idees.

 

Harrison, A. G., & Treagust, D. F. (1996). Secondary students’ mental models of atoms and molecules: Implications for teaching chemistry. Science Education, 80(5), 509–534. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199609)80:5<509::AID-SCE2>3.0.CO;2-F

Garcia Viloca, M., López, N., Melcón, P., Muñoz, I., Rial, D., Segura, M., … Simon, M. (2014). Com ajuden els àtoms a aprendre química i quines dificultats generen? Educació Química EduQ Química, 19, 43–47. Disponible a: https://www.raco.cat/index.php/EduQ/article/download/305057/394882

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir informació estadística. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús.
Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra Política de cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies