En motiu de l'any internacional de la taula periòdica són molts els centres que estan preparant exposicions amb diverses taules periòdiques per compartir amb l'alumnat aquesta efemèride. Preparar una taula periòdica amb els i les estudiants pot esdevenir una bona oportunitat educativa per treballar
La taula periòdica com a element per a dissenyar jocs a l’aula
Un dels processos que facilita la generació i sofisticació de les idees i models científics dels estudiants és l'expressió d'aquestes idees de manera general. És a dir, facilitar que l'estudiant faci explícita quines són les "regles del joc" que té al cap a través d'un mitjà concret, que pot ser des
Projecte científiques: Passat i present
Científiques, passat i present es tracta d'una iniciativa per a què els i les mestres duguin a terme diverses activitats a l'aula amb els seus estudiants de 5è i 6è de primària. En aquestes activitats es ressalta el paper de diverses dones que han tingut un paper preeminent en el desenvolupament del
Invasió periòdica
El projecte Invasió periòdica és una experiència gamificada en que l'alumnat treballa al voltant de 3 eixos principals: el treball cooperatiu, les tecnologies de la informació i la comunicació i la creativitat. Basada en una història fictícia, l'alumnat es posa a la pell d’uns personatges que,
L’electròlisi de l’aigua com a recurs per evidenciar algunes substàncies elementals
El museu de ciències Exploratorium (San Francisco), ha publicat dues propostes experimentals per dur a terme separacions de substàncies mitjançant l’electròlisi de l’aigua: Descripció i vídeo d’una proposta experimental per dur a terme l’electròlisi de l’aigua. Variació de l’experiència amb
Una mirada a la contaminació des de la Química
Aquest conjunt d'activitats del projecte Atenció proposa un treball en profunditat sobre com és l’aire que respirem (una mescla de substàncies en diferents estats), de quina mida són les partícules contaminants. Constitueix un bon punt de partida per plantejar activitats posteriors d'aprofundiment
Utilitzant el mòbil per estudiar els àtoms a l’aula
L'ús del mòbil a l'aula de química permet disposar d'una eina molt econòmica per a la captació automàtica de dades, que facilita l'estudi de determinats fenòmens. Des de la perspectiva de l'ensenyament i aprenentatge de la química, una de les principals aplicacions que ofereix aquest dispositiu és
Una proposta de joc d’escapament per treballar la taula periòdica
A la xarxa es poden trobar diverses propostes d'activitats d'escapament, escape room o breakout. Aquests recursos, més enllà de ser una eina motivadora, permeten involucrar als i les estudiants en pràctiques científiques autèntiques, tal i com López & Domènech-Casal (2018) expliquen en el seu
Model per interpretar sistemes materials a l’etapa de primària
En aquesta pàgina s'ofereix una proposta orientativa de seqüenciació de les idees clau relacionades amb l’estudi dels “sistemes materials” a l’etapa d’infantil i primària. És exhaustiva per tal que l’escola i els docents puguin decidir com distribueixen els continguts al llarg dels cicles i cursos,