La taula periòdica com a element per a dissenyar jocs a l’aula

La rellevància de que els estudiants expressin els seus models mentals

RECURS
Realitzat per: Víctor López, Lourdes Casanovas i Àngels Carreras
  • Activitat
  • Secundària

Un dels processos que facilita la generació i sofisticació de les idees i models científics dels estudiants és l’expressió d’aquestes idees de manera general. És a dir, facilitar que l’estudiant faci explícita quines són les “regles del joc” que té al cap a través d’un mitjà concret, que pot ser des d’un constructe físic, com una maqueta o un dibuix, a un constructe virtual, com pot ser una simulació. Quan un d’aquests constructes on fer explícites les “regles del joc” esdevé un joc pròpiament, els i les estudiants tenen l’oportunitat de participar en una activitat engrescadora i que suposa un repte atractiu, tal i com es descriu en anteriors entrades.

Aquesta és la base de l’activitat proposada als estudiants de 2n d’ESO de l’Institut Pau Vila. En motiu de l’any internacional de la taula periòdica se’ls va convidar a dissenyar en petits grups cooperatius jocs de taula, o videjocs sobre els elements químics, les seves principals aplicacions i la seva ordenació en la taula periòdica. La finalitat és que poguessin explicitar les seves idees i els models mentals en les regles dels jocs creats i avaluar aquest encaix entre joc i química. Els estudiants posteriorment participaven en els jocs creats pels altres companys i companyes. Després de gaudir de la part lúdica, es proposaven millores al jocs entre els i les participants, avaluant la qualitat científica de les produccions.

Les propostes que van dur-se a terme van ser variades: un Twister dels elements, un memory per relacionar elements amb aplicacions quotidianes, un Pow per disparar elements, un Kahoot, un qui és qui?, un Cluedo amb elements misteriosos, un videojoc amb Scratch, un joc de rol… Podeu accedir a les imatges de tots els jocs dels estudiants creats en el fil de Twitter del Víctor López, membre de l’equip de professorat de ciències que ha implementat la proposta.

 

 

Per a més informació sobre la explicitació dels models mentals dels estudiants dins de la pràctica científica a l’aula, podeu consultar la següent bibliografia:

Garrido Espeja, A. (2016). Modelització i models en la formació inicial de mestres de primària des de la perspectiva de la pràctica científica.

Schwarz, C. V., Reiser, B. J., Davis, E. A., Kenyon, L., Achér, A., Fortus, D., … Krajcik, J. (2009). Developing a learning progression for scientific modeling: Making scientific modeling accessible and meaningful for learners. Journal of Research in Science Teaching, 46(6), 632–654

La imatge que il·lustra el recurs pertany a un dels autors i s’ha extret del següent enllaç.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir informació estadística. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús.
Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra Política de cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies