Una proposta de joc d’escapament per treballar la taula periòdica

RECURS
  • Activitat
  • Batxillerat

A la xarxa es poden trobar diverses propostes d’activitats d’escapament, escape room o breakout. Aquests recursos, més enllà de ser una eina motivadora, permeten involucrar als i les estudiants en pràctiques científiques autèntiques, tal i com López & Domènech-Casal (2018) expliquen en el seu darrer article. No obstant, muntar un joc d’escapament pot ser una activitat feixuga si es parteix de zero, motiu pel qual sempre va bé partir de jocs preparats i intentar adaptar-los a les necessitats de la classe. A continuació us deixem tres jocs d’escapament educatius de química que us poden ser útils en aquest objectiu:

  • El científic rus, Dmitri Mendeleev, va revolucionar la nostra manera de veure el món. Estava obsessionat amb la taula periòdica, tot i que encara no s’havien descobert o creats alguns elements. La científica Cara Soral acaba de descobrir un nou metall en el cor de la selva Lacandon a Chiapas Mèxic. Ella afirma que l’element prové de Mart, i es prepara per combinar aquest element amb alguns altres elements que es troben a la taula periòdica. Afortunadament hem aconseguit una part d’aquest nou metall i el tenim tancat en una caixa, però hem oblidat totes les combinacions. Ajuda’ns a salvar el món! Aquest element podria reaccionar amb altres substàncies presents a la Terra! Descripció completa del joc i dels materials (en anglès).
  • En aquest joc d’escapament els i les estudiants han de trobar una contrasenya per tancar un programa que podria fer explotar el laboratori. Descripció completa del joc i materials (en anglès).
  • Col·lecció de proves químiques per fer servir en un joc d’escapament: descripció completa aquí (en anglès).

A la xarxa també es poden trobar altres recursos que poden ser útils a l’hora de dissenyar un joc d’escapament, ja que no només és necessari pensar en les proves, sinó en la dinàmica del joc del darrere i la seva connexió amb els continguts a treballar. Per aquest motiu, també us deixem tres recursos que us poden ser útils:

 

 

López, V., & Domènech-Casal, J. (2018). Juegos y gamificación en las clases de ciencia: una oportunidad para hacer mejor clase o para hacer mejor ciencia? Revista Eletrônica Ludus Scientiae, 2(1), 34–44.

Imatge creada per Airman 1st Class Tryphena Mayhugh [domini públic], via Wikimedia Commons.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir informació estadística. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús.
Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra Política de cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies