L'ensenyament de les ciències actualment acostuma a proposar que impliqui un "aprenentatge en context", un "ensenyament modelitzador" i un "currículum competencial". No obstant, no sempre és senzill trobar contextos que puguin ser vàlids per generar oportunitats d'aprenentatge significatives. En
Tallers per a ensenyar química a primària
En aquest enllaç trobareu un llibre sencer dirigit a la formació de futurs docents de primària i docents de primària en actiu. En una primera part del llibre es descriuen els fonaments de la didàctica de la química a primària en els que es basa la proposta, és a dir, quines idees sobre química
«Els elements en capsa»: una taula periòdica real
Tothom, en algun moment de la nostra vida, hem hagut d’estudiar la taula periòdica. Què hagués passat si, en lloc de memoritzar símbols químics, haguéssim pogut manipular-los? En aquest article de la revista EduQ es presenta com es pot construir una taula periòdica real, mostrant els elements
“La tabla periódica. Relación entre las propiedades periódicas de las sustancias elementales y las atómicas”
Aquest article aborda alguns recursos didàctics per explorar la taula periòdica. A més, reflexiona sobre la manera de relacionar les propietats que s'atribueixen a les entitats anomenades àtoms i molècules amb les propietats que s'observen empíricament en les substàncies elementals. Els recursos
“Modelos atómicos y propiedades periódicas de los elementos químicos. Recursos para el aprendizaje”
En aquest article s'introdueixen alguns aspectes relatius a la problemàtica inherent al procés d'ensenyament i aprenentatge dels models atòmics i de les propietats periòdiques dels elements químics, destacant-se la complexitat de la mecànica quàntica, que dona suport a la interpretació actual de
“Los modelos atómicos escolares, ¿Recreación de los modelos históricos o creación de modelos propios?”
En aquest article es reflexiona sobre la relació que ha d'existir entre els models atòmics escolars i els models atòmics històrics que formen part del currículum de l'educació secundària; alhora, es fa una proposta d'elaboració progressiva d'aquests models basada en la formulació d'una sèrie de
Número especial de la revista EduQ sobre la taula periòdica
L'any 2013 la revista Educació Química EduQ va realitzar un monogràfic sobre la taula periòdica. Aquest número comprèn les reflexions de diversos científics catalans, ben coneguts en el món de la recerca i de l’ensenyament de les ciències experimentals, que proposen una revisió de la taula periòdica
De com l’àtom es va fer útil i ensenyable
En aquest article es presenta una proposta didàctica per aprendre un model per a l’estructura atòmica a 3r o 4t d’ESO. La construcció del model es duu a terme a partir de l’estudi de diverses situacions contextualitzades que són rellevants per a l’alumnat. També es discuteix una proposta de
Model per interpretar sistemes materials a l’etapa de primària
En aquesta pàgina s'ofereix una proposta orientativa de seqüenciació de les idees clau relacionades amb l’estudi dels “sistemes materials” a l’etapa d’infantil i primària. És exhaustiva per tal que l’escola i els docents puguin decidir com distribueixen els continguts al llarg dels cicles i cursos,