Com es veuen els àtoms a la llum d’una espelma i com es compliquen més i més

Article sobre didàctica

RECURS
Realitzat per: Joan Aliberas, Mercè Izquierdo i Fina Guitart
  • Publicació
  • Secundària

En aquest article es proposa l’ensenyament d’un model d’àtom que acompanyi els estudiants en la pràctica de la química a l’ensenyament secundari obligatori (ESO). Sovint, els àtoms es presenten com si fossin objectes, unes boletes de colors que s’agrupen de maneres diverses. Aquestes representacions poden ser útils en uns primers estadis de desenvolupament de les idees sobre el model atòmic a l’etapa de primària, però necessiten ser superades en etapes posteriors.

Els àtoms no són visibles ni als microscopis òptics més potents; són entitats construïdes per la ciència que esdevenen «reals», és a dir, útils a l’hora d’explicar diversos fenòmens, com els canvis químics. Arribar a aquesta definició no ha estat una qüestió fàcil, sinó que al llarg de la història diversos investigadors i investigadores van anar fent evolucionar les idees existents posant-les a prova amb experiències, fenòmens i noves interpretacions. Reproduir a l’aula aquest procés històric d’evolució dels models possibilita que l’alumnat passi per aquestes representacions intermèdies i que pugui arribar a una comprensió més completa del model actualment acceptat, tot entenent quines són les seves limitacions i potencialitats, és a dir, en què supera als models anteriors i què no pot explicar encara (Izquierdo, 2004).

Des d’aquesta perspectiva, en aquest article els autors ofereixen una sèrie d’indicacions sobre quines haurien de ser les claus de l’ensenyament de la química a l’ESO i ofereixen quatre grups de fenòmens que es poden utilitzar com a bons referents en la construcció d’aquestes “regles del joc” de la química. Mitjançant aquestes propostes, els autors plantegen una sèrie de qüestions perquè l’alumnat reprodueixi aquest procés històric de construcció de les idees. En particular, també ofereixen diverses indicacions per ajudar al professorat a plantejar l’estudi de la taula periòdica des d’aquesta perspectiva històrica.

L’article complert, que va ser publicat a la revista Educació Química EduQ en el número 19, es pot consultar aquí.

Referències citades a la descripció: Izquierdo, M. (2004). Un nuevo enfoque de la enseñanza de la química. The Journal of the Argentine Chemical Society, 92(4/6), 115–136.

Font de la imatge: By Manojk – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17748567

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per oferir els nostres serveis i recollir informació estadística. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús.
Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra Política de cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies