En aquest article s'introdueixen alguns aspectes relatius a la problemàtica inherent al procés d'ensenyament i aprenentatge dels models atòmics i de les propietats periòdiques dels elements químics, destacant-se la complexitat de la mecànica quàntica, que dona suport a la interpretació actual de
“Los modelos atómicos escolares, ¿Recreación de los modelos históricos o creación de modelos propios?”
En aquest article es reflexiona sobre la relació que ha d'existir entre els models atòmics escolars i els models atòmics històrics que formen part del currículum de l'educació secundària; alhora, es fa una proposta d'elaboració progressiva d'aquests models basada en la formulació d'una sèrie de
Vídeo guanyador concurs «In your element»- The ‘Periodic Table’ High School
Vídeo presentat per a l'Institut de Secundària Guindàvols, de Lleida, al concurs" In your element" organitzat per la Secció de Joves (EYCN) de la Societat Europea de Química (EuChemS). La Societat Catalana de Química (SCQ) s’ha adherit a aquest concurs internacional promoven la participació dels
Preparant una exposició sobre la taula periòdica
En motiu de l'any internacional de la taula periòdica són molts els centres que estan preparant exposicions amb diverses taules periòdiques per compartir amb l'alumnat aquesta efemèride. Preparar una taula periòdica amb els i les estudiants pot esdevenir una bona oportunitat educativa per treballar
La taula periòdica com a element per a dissenyar jocs a l’aula
Un dels processos que facilita la generació i sofisticació de les idees i models científics dels estudiants és l'expressió d'aquestes idees de manera general. És a dir, facilitar que l'estudiant faci explícita quines són les "regles del joc" que té al cap a través d'un mitjà concret, que pot ser des
Invasió periòdica
El projecte Invasió periòdica és una experiència gamificada en que l'alumnat treballa al voltant de 3 eixos principals: el treball cooperatiu, les tecnologies de la informació i la comunicació i la creativitat. Basada en una història fictícia, l'alumnat es posa a la pell d’uns personatges que,
Número especial de la revista EduQ sobre la taula periòdica
L'any 2013 la revista Educació Química EduQ va realitzar un monogràfic sobre la taula periòdica. Aquest número comprèn les reflexions de diversos científics catalans, ben coneguts en el món de la recerca i de l’ensenyament de les ciències experimentals, que proposen una revisió de la taula periòdica
Una mirada a la contaminació des de la Química
Aquest conjunt d'activitats del projecte Atenció proposa un treball en profunditat sobre com és l’aire que respirem (una mescla de substàncies en diferents estats), de quina mida són les partícules contaminants. Constitueix un bon punt de partida per plantejar activitats posteriors d'aprofundiment
Simulacions i laboratoris virtuals a l’aula de química
En aquesta pàgina trobareu un conjunt de simulacions i propostes educatives per a Batxillerat i ESO que permeten treballar diversos continguts relacionats amb la construcció de la taula periòdica, com les propietats dels diversos elements o el model atòmic entre molts altres. Amb menys indicacions